Bezpieczeństwo w okresie Wszystkich Świętych

28.10.2022.

Dzień Wszystkich Świętych w przyszłym tygodniu, ale już w ten weekend część osób planuje odwiedzić cmentarze w różnych częściach kraju. A to oznacza większy ruch nie tylko w pobliżu nekropoli, ale też na głównych szlakach komunikacyjnych. W tym okresie o bezpieczeństwo podróżujących będzie dbać wspólnie z innymi służbami również Inspekcja Transportu Drogowego. O działaniach ITD oraz stanie bezpieczeństwa na polskich drogach mówili dziś Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Ostrożność i rozwaga

Patrole Inspekcji Transportu Drogowego będą prowadzić kontrole na głównych szlakach komunikacyjnych, drogach szybkiego ruchu i autostradach, czuwając nad bezpieczeństwem tych, którzy wybiorą się w podróż, aby odwiedzić groby swoich bliskich. Inspektorzy będą współpracować z innymi służbami również w pobliżu dużych nekropolii. Funkcjonariusze będą zwracać szczególną uwagę m.in. na to, czy kierujący stosują się do obowiązujących ograniczeń prędkości oraz zakazów ruchu.

W najbliższych dniach, ze względu na spodziewany większy ruch, zachowajmy szczególną ostrożność. Przygotujmy się do podróży i zaplanujmy wyjazd. Pamiętajmy też, że w pobliżu cmentarzy, w wielu miejscowościach zmieniona zostaje organizacja ruchu. Kierowcy nie powinni więc jeździć na pamięć. Dbajmy tez o bezpieczeństwo pieszych. Piesi, szczególnie o tej porze roku, powinni stosować elementy odblaskowe i to nie tylko zgodnie z przepisami poza obszarem zabudowanym. Jest to zawsze dodatkowy element ochrony – mówił Rafał Weber, Wiceminister Infrastruktury.

Inspektorzy ostrzegają przed brawurową jazdą i apelują o dostosowanie prędkości do warunków drogowych i atmosferycznych.

Apelujemy o zachowanie rozwagi i przestrzeganie przepisów. Dostosujmy prędkość do warunków ruchu. Na drodze nie ma miejsca na brawurę, a ryzykowane zachowania, w tym pośpiech i niestosowanie się do ograniczeń prędkości, może doprowadzić do tragedii. Ostrożność jest niezbędna, szczególnie w okresie wzmożonego ruchu, ale również o tej porze roku, kiedy szybciej zapada zmrok, a warunki atmosferyczne pogarszają się. Inspektorzy będą zwracać uwagę na prędkość i kontrolować drogi w radiowozach z wideorejestratorami. W nadzorze nad ruchem drogowym pomoże również system fotoradarowy – podkreślał Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

W ubiegłym roku, w okresie Wszystkich Świętych, w systemie CANARD zarejestrowano 9,5 tys. przypadków przekroczenia prędkości. Jeden z niechlubnych rekordzistów w obszarze zabudowanym, w miejscowości Tuszyn, jechał z prędkością 148 km/h.

Zwiększamy bezpieczeństwo ruchu drogowego

W ostatnich latach sukcesywnie poprawia się poziom bezpieczeństwa na polskich drogach. Dzieje się tak dzięki licznym inwestycjom na sieci dróg krajowych, w ramach których kierowcy zyskują coroczne steki kilometrów nowoczesnych, wygodnych i bezpiecznych tras. Na poprawę bezpieczeństwa duży wpływ mają także inwestycje samorządowe, polegające na budowie, przebudowie lub modernizacji dróg lokalnych. Zadania te są dofinansowane nawet w 80 proc. z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W ramach tych zadań szczególny nacisk jest kładziony na inwestycje poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, obejmujące m.in. doświetlenie przejść dla pieszych. Nie bez znaczenia są też zmiany prawne, które pozwalają na skuteczną walkę z piratami drogowymi popełniającymi najgroźniejsze wykroczenia w ruchu drogowy – stwierdził wiceminister R. Weber.

W okresie od 1 stycznia do 26 października 2022 r., w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. (który był ostatnim rokiem przed wprowadzeniem zaburzających statystyki obostrzeń w wyniku pandemii COVID-19), nastąpił bardzo wyraźny spadek liczy wypadków drogowych, a także zabitych i rannych w tych zdarzeniach. Policyjne statystyki wskazują, że w tym okresie nastąpił 27,6 proc. spadek liczby wypadków, o 34,7 proc. spadła liczba zabitych, natomiast rannych w tych zdarzeniach było o 28,9 proc. mniej.
Zmiany prawne miały na celu przede wszystkim zwiększenie ochrony pieszych, poprzez wprowadzenie pierwszeństwa już w trakcie wchodzenia na przejście dla pieszych, ujednoliciły dopuszczalną prędkość pojazdów w obszarze zabudowanym do 50 km/h niezależnie od pory dnia oraz wprowadziły obowiązek utrzymywania bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych. Podniesiona została też wysokość mandatów i punktów karnych za najcięższe naruszenia przepisów.
Warto również odnotować pozytywne efekty kampanii społecznych realizowanych przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Dzięki zintensyfikowanym działaniom informacyjno-promocyjnym spadła liczba zatrzymanych praw jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h na obszarze zabudowanym z ponad 38 tys. w 2019 r. do nieco ponad 23 tys. w analogicznym okresie 2022 r.
Po zaostrzeniu przepisów, pozytywne zmiany są również widoczne w pracy systemu fotoradarowego CANARD.

W ciągu 9 miesięcy tego roku w systemie zarejestrowano ponad 770 tys. przypadków przekroczenia prędkości. W tym samym okresie ubiegłego roku ponad 1 mln 206 tys. Spadek jest więc znaczący. Co ważne jest też mniej przypadków ekstremalnych przekroczeń prędkości. O blisko 63 proc. spadła liczba przekroczeń prędkości powyżej 30 km/h, a więc od progu, za który w sposób znaczący podniesiono wysokość grzywny w postępowaniu mandatowym – podkreślił Szef ITD Alvin Gajadhur.

Ograniczenia w ruchu dla ciężarówek

Inspekcja przypomina o ograniczeniach w ruchu. W najbliższy poniedziałek i wtorek będą obowiązywały zakazy ruchu dla określonych pojazdów i zespołów pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 12 t. Ograniczenia te mają na celu ułatwienie dojazdu do celu podróży kierowcom samochodów osobowych w okresie wzmożonego ruchu na drogach.

31 października w godz. 18.00 – 22.00,
1 listopada w godz. 8.00 – 22.00.

Z zakazów tych zwolnione są określone grupy pojazdów, np. ciężarówki przewożące artykuły szybko psujące się, lekarstwa i środki medyczne, paliwa oraz żywe zwierzęta. Są to także pojazdy biorące udział w akcjach ratowniczych i humanitarnych oraz te, które pomagają w usuwaniu awarii lub skutków klęsk żywiołowych. Zakazy ruchu nie obowiązują również autobusów.

Ograniczenia w ruchu nie dotyczą także:

  • pojazdów powracających z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • pojazdów, które wjechały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu, w odległości do 50 km od miejsca przekroczenia granicy;
  • oczekujących na granicy na wyjazd z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pełen katalog pojazdów, które nie muszą stosować się do wprowadzonych ograniczeń w ruchu, został wskazany w:

Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 31 lipca 2007 r. (t.j. Dz.U. 2021, poz. 783 z późn. zmianami),

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2022 r. zmieniające rozp. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu.

 

Źródło: gitd.gov.pl