Przeciążony pojazd z towarem niebezpiecznym
W dniu 2 lipca 2025 r. inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Krakowie, podczas działań prowadzonych na MOP Małoszów, zatrzymali do kontroli ośmioosiowy pojazd członowy, którym przewożono dwa kontenery morskie. Już wstępna kontrola wykazała, że zatrzymany zestaw składał się z trzech osobnych pojazdów, każdy z osobną rejestracją i dowodem rejestracyjnym, co już wzbudziło wątpliwości inspektorów.
W wyniku ważenia pojazdu stwierdzono, że jego rzeczywista masa całkowita wynosiła 51,4 tony, co oznacza przekroczenie dopuszczalnej masy o 11,4 tony – czyli o 28,4%.
Co więcej, w jednym z kontenerów przewożono towary niebezpieczne (UN 3077 – materiał zagrażający środowisku stały, I.N.O.) w ilości blisko 25 ton. Pojazd nie był jednak prawidłowo oznakowany tablicami ostrzegawczymi, kierowca nie posiadał wymaganych uprawnień – zaświadczenia ADR, a przedstawione dokumenty przewozowe zawierały istotne błędy. Dodatkowo, pojazd nie był wyposażony w obowiązkowy sprzęt i środki ochrony wymagane podczas przewozu towarów niebezpiecznych.
Analiza danych z tachografu ujawniła wiele naruszeń norm czasu prowadzenia pojazdu oraz odpoczynków. Inspektorzy stwierdzili 66 poważnych nieprawidłowości, w tym:
- 24 przypadki przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia bez przerwy,
- 24 przypadki skrócenia dziennego odpoczynku,
- 14 przypadków przekroczenia maksymalnego dziennego czasu jazdy,
- 3 przekroczenia dwutygodniowego limitu prowadzenia pojazdu,
- 1 przekroczenie tygodniowego limitu prowadzenia pojazdu.
Najpoważniejsze ze stwierdzonych naruszeń to:
- przekroczenie maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu aż o 26 godzin i 37 minut,
- prowadzenie pojazdu bez wymaganej przerwy przez ponad 11 godzin,
- skrócenie wymaganego odpoczynku dziennego do zaledwie 1 godziny i 48 minuty.
W związku z rażącymi naruszeniami wobec przewoźnika wszczęto postępowania administracyjne, których łączna kara może wynieść:
- 12 000 zł – za naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym (naruszenia na kwotę 124 300 zł, zostały ograniczone z mocy prawa),
- 15 000 zł – za przewóz pojazdem nienormatywnym,
- 9 200 zł – za naruszenia przepisów ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Dodatkowo, osobie zarządzającej transportem grozi kara administracyjna w wysokości 3 000 zł. Kierowca został ukarany mandatami karnymi na łączną kwotę 2 700 zł.
Dzięki wnikliwości i profesjonalizmowi inspektorów WITD w Krakowie, poważne naruszenia zostały szybko wykryte i wyeliminowane a ich działania pokazują, że na małopolskich drogach nie ma miejsca na lekceważenie przepisów.