Rażące naruszenia przepisów czasu pracy oraz stanu technicznego
Rażące naruszenia przepisów czasu pracy kierowcy oraz stanu technicznego pojazdu – wyniki kontroli na MOP Giebułtów.
W dniu 23 lipca 2025 r. inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Krakowie przeprowadzili kontrolę zespołu pojazdów należącego do polskiego przewoźnika, który wykonywał krajowy przewóz drogowy na potrzeby własne. Kontrola miała miejsce na Miejscu Obsługi Podróżnych (MOP) Giebułtów.
53 naruszenia norm czasu pracy kierowcy.
Analiza danych z tachografu wykazała poważne nieprawidłowości w zakresie przestrzegania norm dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, odpoczynków oraz wymaganych przerw. W kontrolowanym okresie stwierdzono aż 53 naruszenia, w tym:
- 15 przypadków przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy,
- 23 przypadki skrócenia dziennego czasu odpoczynku,
- 12 przypadków przekroczenia maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu,
- 2 przypadki przekroczenia maksymalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu,
- 1 przypadek przekroczenia maksymalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu.
Najpoważniejsze ze stwierdzonych naruszeń.
Przekroczenie maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 24 godziny i 35 minut (czyli łącznie 34 godziny i 35 minut zamiast dopuszczalnych 10 godzin) – w okresie od 4 do 6 czerwca 2025 r. kierowca nie zrealizował wymaganych odpoczynków ani przerwy trwającej co najmniej 7 godzin, co spowodowało kumulację jazdy.
- Przekroczenie maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 13 godzin i 55 minut (czyli 23 godziny i 55 minut zamiast 10 godzin) – w okresie od 1 do 3 czerwca 2025 r., również na skutek braku wymaganych odpoczynków i przerw.
- Skrócenie odpoczynku dziennego o 4 godziny i 21 minut – kierowca odebrał jedynie 4 godziny i 21 minut odpoczynku zamiast wymaganych 9 godzin.
- Skrócenie odpoczynku dziennego o 3 godziny i 40 minut – kierowca zrealizował jedynie 5 godzin i 20 minut odpoczynku.
- Prowadzenie pojazdu bez wymaganej przerwy przez 6 godzin i 44 minuty.
Nieprawidłowości techniczne i brak legalizacji tachografu.
W trakcie kontroli stwierdzono również, że legalizacja tachografu zainstalowanego w pojeździe wygasła w dniu 11 kwietnia 2025 r. Dodatkowo ujawniono liczne usterki techniczne, w tym wycieki płynów eksploatacyjnych oraz niesprawne oświetlenie zewnętrzne pojazdu. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami:
- zatrzymano dowód rejestracyjny pojazdu oraz przyczepy,
- zakazano dalszej jazdy do czasu usunięcia usterek.
Sankcje wobec przedsiębiorcy i kierowcy.
W związku z rażącym naruszeniem przepisów ustawy o transporcie drogowym, wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowanie administracyjne, w którym grozi kara w wysokości 31 750 zł, przy czym – zgodnie z przepisami – zostanie ona ograniczona do kwoty 12 000 zł. Kierujący został ukarany mandatami karnymi w łącznej wysokości 3 000 zł.
Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Krakowie przypomina.
Przestrzeganie norm czasu pracy kierowców oraz dbałość o stan techniczny pojazdów to podstawowe obowiązki przewoźników drogowych. Ich lekceważenie stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.