Zapewnienie dostępności

Zgodnie z ustawą z 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (Dz. U. 2024 poz. 731, przywoływaną dalej skrótowo jako „ustawa”) WITD w Krakowie publikuje niniejszą informację w zakresie objętym powierzonym przez ustawodawcę w nadzorem, tj. w odniesieniu do usług towarzyszących usługom autobusowego i autokarowego transportu pasażerskiego (art. 38 ust. 3 pkt 4 ustawy).

Definicje ustawowe

Zgodnie z ustawą dostępność jest to właściwość produktu albo usługi umożliwiającą korzystanie z nich zgodnie z ich przeznaczeniem przez osoby ze szczególnymi potrzebami na zasadzie równości z innymi użytkownikami, która jest osiągana przez zastosowanie projektowania uniwersalnego, a w przypadku braku takiej możliwości – przez zastosowanie racjonalnych usprawnień, o których mowa w art. 2 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169 oraz z 2018 r. poz. 1217). Osoba ze szczególnymi potrzebami jest to osoba, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami, przy czym bariera jest to przeszkoda lub ograniczenie architektoniczne, cyfrowe lub informacyjno-komunikacyjne, które uniemożliwia lub utrudnia osobom ze szczególnymi potrzebami udział w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami. Racjonalne usprawnienie w rozumieniu wyżej wspomnianej Konwencji są to konieczne i odpowiednie zmiany i dostosowania, nie nakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia, jeśli jest to potrzebne w konkretnym przypadku, w celu zapewnienia osobom niepełnosprawnym możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z  innymi osobami. Interoperacyjność  jest to właściwość produktu albo usługi umożliwiającą ich efektywne współdziałanie z narzędziami wspomagającymi. Narzędzia wspomagające rozumiane są w ramach ustawy jako sprzęt, oprogramowanie lub rozwiązania technologiczne stosowane w celu poprawy funkcjonalności podczas korzystania z produktu albo usługi przez osoby ze szczególnymi potrzebami.

Zakres podmiotowy ustawy – na kogo ustawa nakłada obowiązki

W zakresie określonym ustawą zapewnienie spełnienia wymagań dostępności w zakresie usług należy do usługodawców, przy czym usługodawca jest to w jej rozumieniu osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną i która świadczy usługę lub oferuje świadczenie usługi konsumentowi na terytorium Unii Europejskiej. Jako konsumenta ustawa traktuje osobę fizyczną, która kupuje produkt lub korzysta z usługi w celach niezwiązanych z jej działalnością handlową, gospodarczą, rzemieślniczą lub z wykonywaniem wolnego zawodu.

Zakres przedmiotowy ustawy – jakich usług dotyczy

Przepisy ustawy stosuje się do oferowanych lub świadczonych na rzecz konsumentów usług towarzyszących usługom autobusowego i autokarowego transportu pasażerskiego w zakresie:

  1. stron internetowych,
  2. usług oferowanych lub świadczonych za pomocą urządzeń mobilnych, w tym aplikacji mobilnych,
  3. biletów elektronicznych i usług elektronicznych systemów sprzedaży biletów,
  4. dostarczania informacji związanych z tymi usługami, w tym informacji o podróży w czasie rzeczywistym, przy czym w odniesieniu do dostarczania tych informacji za pośrednictwem ekranów informacyjnych obowiązek ten dotyczy wyłącznie interaktywnych ekranów znajdujących się na terytorium Unii Europejskiej,
  5. dostarczania informacji za pomocą przeznaczonych do tego interaktywnych terminali samoobsługowych znajdujących się na terytorium Unii Europejskiej, z wyjątkiem terminali instalowanych jako zintegrowane części pojazdów samochodowych, statków powietrznych, statków wodnych i taboru kolejowego.

Przepisów ustawy nie stosuje się do:

  1. usług oferowanych lub świadczonych przez mikroprzedsiębiorców;
  2. stron internetowych i aplikacji mobilnych w zakresie:
    1. map oraz map interaktywnych, w tym geoportali, w przypadku gdy na tych mapach, mapach interaktywnych, w tym geoportalach, przeznaczonych do zastosowań nawigacyjnych dane teleadresowe i położenie geograficzne są prezentowane w sposób dostępny cyfrowo, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1440),
    2. treści, które nie są finansowane i nie są tworzone przez dany podmiot gospodarczy oraz nie znajdują się pod jego kontrolą;
  3. usług komunikacji miejskiej oraz do gminnych, metropolitalnych, powiatowych, powiatowo-gminnych i wojewódzkich przewozów pasażerskich w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 2778), z wyjątkiem oferowanych lub świadczonych na rzecz konsumentów usług towarzyszących usługom autobusowego i autokarowego transportu pasażerskiego w zakresie dostarczania informacji za pomocą przeznaczonych do tego interaktywnych terminali samoobsługowych znajdujących się na terytorium Unii Europejskiej.

Wymagania dostępności wobec produktów wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług

Do oferowania lub świadczenia usług wykorzystuje się produkty spełniające wymagania dostępności określone w art. 7-11 ustawy.

Spełnianie wymagań dostępności w zakresie informacji o produkcie jest zapewnione (art. 7 ustawy), jeżeli:

  1. instrukcje, etykiety i ostrzeżenia dotyczące użytkowania produktu, które zostały zamieszczone w lub na produkcie, są:
    1. udostępniane za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego,
    2. przedstawione:
      • w sposób zapewniający ich zrozumiałość i postrzegalność,
      • za pomocą czcionki o odpowiednim rozmiarze i kroju, z uwzględnieniem przewidywalnych warunków użytkowania oraz z zastosowaniem wystarczającego kontrastu i odstępów między literami, wierszami i akapitami;
  2. instrukcje dotyczące użytkowania produktu, w szczególności instrukcje dotyczące dostępu do funkcji produktu, sposobu ich aktywacji i ich interoperacyjności z narzędziami wspomagającymi, które nie zostały zamieszczone w lub na produkcie, są udostępnione publicznie w inny sposób, w szczególności za pośrednictwem strony internetowej, wraz z wprowadzeniem do obrotu produktu z dołączoną informacją o miejscu ich udostępnienia zamieszczoną na produkcie lub opakowaniu produktu oraz:
    1. spełniają wymagania dostępności określone w pkt 1,
    2. obejmują:
      • alternatywną prezentację treści nietekstowych,
      • opis interfejsu użytkownika,
      • informacje o spełnianiu przez produkt wymagań dostępności określonych odpowiednio w art. 8-11 oraz informacje, jakie rozwiązania zostały przyjęte w celu spełniania tych wymagań,
    3. są przedstawione w formatach tekstowych umożliwiających wykorzystanie ich w alternatywnej i wspomagającej komunikacji, które mogą być przedstawiane za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego,
    4. obejmują opis oprogramowania i sprzętu łączących produkt z narzędziami wspomagającymi wraz z wykazem narzędzi wspomagających, które były testowane razem z produktem;
  3. instrukcje dotyczące instalacji, konserwacji, przechowywania i pozbywania się produktu, które nie zostały zamieszczone w lub na produkcie, są udostępnione publicznie w inny sposób, w szczególności za pośrednictwem strony internetowej, wraz z wprowadzeniem do obrotu produktu z dołączoną informacją o miejscu ich udostępnienia zamieszczoną na produkcie lub opakowaniu produktu oraz spełniają wymagania dostępności określone w pkt 1, pkt 2 lit. b tiret pierwszym i lit. c (wymagań zawartych w punkcie 3 nie stosuje się jednak do terminali);
  4. informacje na opakowaniu produktu spełniają wymagania dostępności określone w pkt 1 (wymagań zawartych w punkcie 4 nie stosuje się jednak do terminali).

Produkt, w tym interfejs użytkownika, winien spełniać co najmniej następujące wymagania dostępności (art. 8 ustawy):

  1. jeżeli produkt:
    1. umożliwia komunikowanie się – zapewnia się, że ta funkcja jest dostępna przez więcej niż jeden kanał sensoryczny i obejmuje rozwiązania alternatywne dla elementów wizualnych, dźwiękowych, mowy i dotykowych,
    2. wykorzystuje mowę – zapewnia się rozwiązania alternatywne dla mowy i wprowadzania danych głosowych na potrzeby komunikacji, obsługi, sterowania i orientacji,
    3. wykorzystuje elementy wizualne – zapewnia się sposoby poprawy wyrazistości wizji oraz rozwiązania umożliwiające powiększanie obrazu, zwiększanie jego jasności i kontrastu, a także interoperacyjność z narzędziami wspomagającymi i programami umożliwiającymi nawigację po interfejsie użytkownika,
    4. wykorzystuje kolor do przekazywania informacji, wskazania działania, które należy wykonać, wskazania konieczności reakcji ze strony użytkownika lub zaznaczenia pewnych elementów – zapewnia się rozwiązania alternatywne do stosowania kolorów,
    5. wykorzystuje sygnały dźwiękowe do przekazywania informacji, wskazania działania, które należy wykonać, wskazania konieczności reakcji ze strony użytkownika lub zaznaczenia pewnych elementów – zapewnia się rozwiązania alternatywne do stosowania sygnałów dźwiękowych,
    6. wykorzystuje elementy dźwiękowe – zapewnia się możliwość sterowania głośnością i szybkością odtwarzania, zaawansowane funkcje dźwiękowe, w tym redukcję zakłóceń ze strony sygnałów dźwiękowych pochodzących od znajdujących się w pobliżu produktów, oraz wyrazistość dźwięku,
    7. wymaga ręcznej obsługi i sterowania – zapewnia się możliwość sterowania sekwencyjnego i alternatywne rozwiązania z zakresu motoryki małej oraz unika się konieczności jednoczesnego poruszania więcej niż jednym przełącznikiem, a także zapewnia się możliwość rozróżnienia przełączników za pomocą dotyku;
  2. tryby pracy nie wymagają wykonywania ruchów o dużym zasięgu lub użycia dużej siły fizycznej;
  3. zastosowane rozwiązania ograniczają prawdopodobieństwo wywołania ataków padaczki fotogennej;
  4. przy korzystaniu z właściwości zapewniających spełnianie wymagań dostępności zapewnia się ochronę prywatności użytkownika;
  5. zapewnia się:
    1. rozwiązania alternatywne dla identyfikacji biometrycznej i kontroli danych biometrycznych,
    2. spójność funkcji,
    3. wystarczająco długi czas na reakcję użytkownika oraz możliwość dostosowywania przez użytkownika czasu na tę reakcję,
    4. oprogramowanie i sprzęt służące do łączenia się z narzędziami wspomagającymi.

Terminal (art. 9 ustawy) poza spełnieniem wymagań dostępności opisane powyżej (zawartymi w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 8 ustawy):

  1. winien być wyposażony w technologię syntezy mowy w języku interfejsu użytkownika;
  2. winien umożliwiać:
    1. podłączenie przewodowego stereofonicznego zestawu słuchawkowego,
    2. rozpoczęcie korzystania z właściwości zapewniających spełnianie wymagań dostępności bez konieczności ich aktywowania.

Występujące w terminalu klawisze i przełączniki mają być oznaczone za pomocą wystarczającego kontrastu oraz być możliwe do rozróżnienia za pomocą dotyku. Jeżeli wymagana jest reakcja użytkownika w określonym czasie, terminal winien informować o tym za pośrednictwem więcej niż jednego kanału sensorycznego oraz zapewniać możliwość wydłużenia czasu na tę reakcję. Jeżeli terminal wykorzystuje elementy dźwiękowe, winien zapewniać ich kompatybilność z narzędziami wspomagającymi, w tym wzmacniającymi dźwięk.

Poza spełnianiem wymagań dostępności, o których była mowa powyżej, ujętych w art. 7 i art. 8 ustawy, konsumenckie urządzenie końcowe z interaktywnymi zdolnościami obliczeniowymi wykorzystywane do oferowania lub świadczenia usług:

  1. telekomunikacyjnych:
    1. które poza komunikacją:
      • głosową oferuje komunikację tekstową – umożliwia komunikację tekstową w czasie rzeczywistym i obsługuje dźwięk jakości Hi-Fi,
      • głosową i tekstową lub w połączeniu z tymi sposobami komunikacji oferuje możliwość transmisji wideo – umożliwia pełną konwersację,
    2. umożliwia bezprzewodowe połączenie z narzędziami wspomagającymi wzmacniającymi dźwięk,
    3. unika zakłóceń podczas współpracy z narzędziami wspomagającymi;
  2. dostępu do audiowizualnych usług medialnych – umożliwia korzystanie z udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami w rozumieniu art. 4 pkt 28 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji dostarczanych przez dostawców audiowizualnych usług medialnych w postaci dostępu użytkownika do tych udogodnień, ich wyboru, sterowania nimi i ich personalizacji oraz współpracę z narzędziami wspomagającymi.

W ramach oferowania i świadczenia usług zapewnia się:

  1. udzielanie informacji w postaci papierowej lub elektronicznej o oferowanych i świadczonych usługach oraz, w przypadku produktów wykorzystywanych w ramach oferowania lub świadczenia usług – udzielanie informacji o związku tych produktów z usługą, funkcjach i właściwościach zapewniających spełnianie wymagań dostępności oraz ich interoperacyjności z narzędziami wspomagającymi, a także informacji niezbędnych do korzystania z usługi:
    1. za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego,
    2. w sposób zapewniający ich zrozumiałość,
    3. w formatach tekstowych umożliwiających wykorzystanie ich w alternatywnej i wspomagającej komunikacji, które mogą być przedstawiane za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego,
    4. za pomocą czcionki o odpowiednim rozmiarze i kroju, z uwzględnieniem przewidywalnych warunków użytkowania oraz z zastosowaniem wystarczającego kontrastu i odstępów między literami, wierszami i akapitami,
    5. z alternatywną prezentacją treści nietekstowych;
  2. udzielanie informacji, o których mowa w pkt 1) powyżej, w postaci elektronicznej w sposób zapewniający postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność tych informacji;
  3. jednolitość stron internetowych i aplikacji mobilnych przez zapewnienie ich postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności.

Dodatkowe wymagania dostępności w zakresie usług towarzyszących usługom autobusowego i autokarowego transportu pasażerskiego

W ramach usług towarzyszących usługom autobusowego i autokarowego transportu pasażerskiego informuje się o:

  1. zapewnieniu warunków niezbędnych do korzystania przez osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym o bieżącym stanie, w odniesieniu do:
    1. pojazdów samochodowych,
    2. pomieszczeń oraz budynków użyteczności publicznej wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług oraz otaczającej je infrastruktury (w tym o instalacji urządzeń lub zastosowaniu środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych, o instalacji urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia, o obsłudze z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2023 r. poz. 20), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje, o spełnieniu przez pomieszczenie lub budynek podstawowych wymagań dotyczących obiektów budowlanych dotyczących bezpieczeństwa użytkowania i dostępności obiektów o których mowa w w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającego dyrektywę Rady 89/106/EWG (Dz. Urz. UE L 88 z 04.04.2011, str. 5, z późn. zm.), o spełnieniu przez pomieszczenie lub budynek niezbędne warunki do korzystania z obiektów użyteczności publicznej i mieszkaniowego budownictwa wielorodzinnego przez osoby niepełnosprawne, o których mowa w art. 1 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169 oraz z 2018 r. poz. 1217), w tym osoby starsze);
  2. pomocy świadczonej osobom ze szczególnymi potrzebami i bieżącym stanie dostępu do niej;
  3. elektronicznych systemach sprzedaży biletów;
  4. podróży w czasie rzeczywistym.

W przypadku gdy udostępniane są usługi wsparcia związane z produktem lub usługą, w szczególności:

  1. pomoc techniczna,
  2. centra obsługi telefonicznej,
  3. usługi przekazu umożliwiające dwukierunkową łączność między użytkownikami końcowymi przy użyciu różnych środków komunikacji, takich jak tekst, znaki, mowa, przez zapewnienie konwersji między tymi środkami komunikacji,
  4. usługi szkoleniowe,

informacje na temat dostępności produktu albo usługi i ich kompatybilności z narzędziami wspomagającymi są udzielane zgodnie z odpowiednimi wymaganiami dostępności określonymi w ustawie.

Stosowanie kryteriów funkcjonalnych

Jeżeli produkt albo usługa posiadają funkcje lub właściwości, które nie są objęte wymaganiami dostępności określonymi powyżej (art. 7-18 ustawy), podmiot gospodarczy stosuje do nich odpowiednie kryteria funkcjonalne.

Kryteria funkcjonalne obejmują:

  1. jeżeli korzystanie z produktu albo usługi angażuje wzrok – zapewnienie, że:
    1. co najmniej jeden tryb obsługi produktu albo sposób korzystania z usługi:
      • nie wymaga zaangażowania wzroku,
      • umożliwia korzystanie z tego produktu albo z tej usługi użytkownikowi przy ograniczonej zdolności widzenia,
      • nie wymaga od użytkownika zdolności widzenia barw,
    2. ograniczone jest prawdopodobieństwo wywołania ataków padaczki fotogennej;
  2. jeżeli korzystanie z produktu albo usługi angażuje słuch – zapewnienie, że co najmniej jeden tryb obsługi produktu albo sposób korzystania z usługi:
    1. nie wymaga zaangażowania słuchu,
    2. wykorzystuje zaawansowane funkcje dźwiękowe i umożliwia korzystanie z tego produktu albo z tej usługi użytkownikowi przy ograniczonej zdolności słyszenia;
  3. jeżeli korzystanie z produktu albo usługi wymaga użycia głosu – zapewnienie, że co najmniej jeden tryb obsługi produktu albo sposób korzystania z usługi nie wymaga wydawania dźwięków za pomocą aparatu mowy;
  4. jeżeli korzystanie z produktu albo usługi wymaga obsługi manualnej lub siły fizycznej – zapewnienie, że co najmniej jeden tryb obsługi produktu albo sposób korzystania z usługi:
  5. zapewnienie, że:
    1. elementy umożliwiające korzystanie z produktu albo usługi znajdują się w zasięgu wszystkich użytkowników,
    2. co najmniej jeden tryb obsługi produktu albo sposób korzystania z usługi obejmuje funkcje lub właściwości upraszczające i ułatwiające obsługę tego produktu albo korzystanie z tej usługi,
    3. co najmniej jeden tryb obsługi produktu albo sposób korzystania z usługi pozwalają na zachowanie prywatności podczas korzystania z funkcji lub właściwości produktu albo usługi zapewniających spełnianie wymagań dostępności.

Kryteria funkcjonalne, o których mowa w ust. 1, mogą być stosowane zamiast jednego wymagania dostępności albo większej liczby wymagań dostępności określonych w art. 7-18, o ile zastosowanie tych kryteriów funkcjonalnych prowadzi do równoważnej albo większej dostępności produktu albo usługi dla osób ze szczególnymi potrzebami w ramach korzystania z tego produktu albo usługi zgodnie z ich przeznaczeniem.

Kryteria funkcjonalne, o których mowa w ust. 1, uznaje się za wymagania dostępności umożliwiające korzystanie z produktu albo usługi przez osoby ze szczególnymi potrzebami i stosuje się do nich przepisy ustawy.

Spełnianie wymagań dostępności przez usługi zgodne z postanowieniami norm zharmonizowanych lub specyfikacji technicznych

Jeżeli produkt albo usługa są zgodne z odpowiednimi postanowieniami norm zharmonizowanych lub specyfikacji technicznych albo ich częściami, uznaje się, że taki produkt albo taka usługa spełniają wymagania dostępności w zakresie, w jakim te wymagania są objęte tymi normami zharmonizowanymi lub specyfikacjami technicznymi albo ich częściami.

Usługi spełniające wymagania dostępności w zakresie informacji oraz wymagania informowania o dostępności określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczącym praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 2006/2004, uznaje się za spełniające odpowiednie wymagania dostępności.

Ocena konieczności wprowadzenia zasadniczej zmiany usługi oraz ocena nieproporcjonalnego obciążenia podmiotu gospodarczego

Wymagania dostępności mają zastosowanie wyłącznie w zakresie, w jakim zapewnienie zgodności z nimi:

  1. nie wymaga wprowadzenia zasadniczej zmiany podstawowych właściwości produktu albo usługi;
  2. nie stanowi dla podmiotu gospodarczego nieproporcjonalnego obciążenia.

Podmiot gospodarczy dokonuje oceny, czy zapewnienie zgodności z określonym wymaganiem dostępności:

  1. wymaga wprowadzenia zasadniczej zmiany podstawowych właściwości produktu albo usługi;
  2. stanowi dla niego nieproporcjonalne obciążenie.

Z przebiegu powyższej oceny i dokonanych w jej ramach ustaleń podmiot sporządza dokumentację oraz ma obowiązek ją przechowywać przez okres 5 lat od zakończenia oferowania lub świadczenia usługi. Jej uwierzytelnioną kopię ma obowiązek przekazać organowi nadzoru rynku lub Prezesowi Zarządu PFRON, na żądanie któregokolwiek z tych organów. W przypadku gdy w wyniku dokonania oceny, o której mowa powyżej, podmiot gospodarczy nie jest obowiązany do spełniania wymagań dostępności, informuje o tym niezwłocznie na piśmie właściwy organ nadzoru rynku. Nadto w przypadku, gdy w wyniku dokonania oceny nieproporcjonalności obciążenia, usługodawca nie jest obowiązany do spełniania wymagania dostępności, dokonuje tej oceny w odniesieniu do usługi:

  1. nie rzadziej niż co 5 lat;
  2. każdorazowo:
    1. gdy zakres usługi lub sposób jej oferowania lub świadczenia uległ zmianie,
    2. na żądanie Prezesa Zarządu PFRON lub właściwego organu nadzoru rynku.

Dokonując oceny, czy zapewnienie zgodności z określonym wymaganiem dostępności stanowi nieproporcjonalne obciążenie podmiot gospodarczy stosuje następujące kryteria:

  1. stosunek kosztów netto związanych ze spełnianiem określonego wymagania dostępności do ogólnych kosztów operacyjnych i kapitałowych produkcji, dystrybucji lub importu produktu albo oferowania lub świadczenia usługi ponoszonych przez podmiot gospodarczy;
  2. szacowane koszty i korzyści dla podmiotu gospodarczego, w tym w odniesieniu do procesów wytwórczych i inwestycji, w stosunku do szacowanej korzyści dla osób ze szczególnymi potrzebami, z uwzględnieniem liczby przypadków i częstotliwości korzystania z produktu albo usługi;
  3. stosunek kosztów netto związanych ze spełnianiem wymagań dostępności do przychodów netto podmiotu gospodarczego ze sprzedaży produktu albo oferowania lub świadczenia usługi.

Przy obliczaniu kosztów netto, o których mowa w pkt 1 i 3, uwzględnia się:

  1. jednorazowe koszty organizacyjne ponoszone w związku:
    1. z zatrudnieniem dodatkowego personelu dysponującego wiedzą fachową w zakresie dostępności produktów albo usług,
    2. ze szkoleniem personelu i nabywaniem kompetencji w zakresie dostępności produktów albo usług,
    3. z opracowaniem nowych procesów w celu uwzględnienia dostępności w rozwoju produktu albo usługi,
    4. z opracowaniem wytycznych dotyczących dostępności produktów albo usług,
    5. z zapoznaniem się z przepisami w zakresie dostępności produktów albo usług;
  2. bieżące koszty produkcji i rozwoju ponoszone w związku z:
    1. projektowaniem funkcji lub właściwości zapewniających spełnianie wymagań dostępności przez produkt albo usługę,
    2. realizacją procesów wytwórczych,
    3. testowaniem produktu albo usługi w zakresie dostępności,
    4. opracowaniem dokumentacji dotyczącej czynności, o których mowa w lit. a-c.

Obowiązki usługodawcy w zakresie oceny zgodności usługi z wymaganiami dostępności

Usługodawca przeprowadza ocenę zgodności usługi z wymaganiami dostępności. Usługodawca ma obowiązek:

  1. w regulaminie świadczenia usług lub innym równoważnym dokumencie podać do publicznej wiadomości w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej oraz w sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami określony w art. 12 ust. 2 ustawy informacje:
    1. o oferowanej i świadczonej usłudze (według wymogów wskazanych w art. 33 ustawy),
    2. niezbędne do korzystania z usługi,
    3. o tym, w jaki sposób usługa spełnia wymagania dostępności;
  2. udzielać informacji na temat procesu oferowania lub świadczenia usługi i jego monitorowania w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej oraz w sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami określony w art. 12 ust. 2 ustawy;
  3. przechowywać informacje, o których mowa w pkt 1 i 2 powyżej, przez cały okres, przez który usługa pozostaje w jego ofercie;
  4. uwzględniać zmiany dotyczące oferowania lub świadczenia usługi, zmiany wymagań dostępności oraz zmiany w normach zharmonizowanych lub specyfikacjach technicznych, na podstawie których deklaruje się zgodność usługi z wymaganiami dostępności;
  5. w przypadku gdy usługa nie spełnia wymagań dostępności, podejmować działania naprawcze niezbędne do zapewnienia zgodności usługi z tymi wymaganiami;
  6. niezwłocznie poinformować właściwy organ nadzoru rynku o niespełnianiu przez usługę wymagań dostępności, podając informacje na temat niespełniania wymagań dostępności oraz o podjętych działaniach naprawczych;
  7. na żądanie Prezesa Zarządu PFRON lub właściwego organu nadzoru rynku, w terminie określonym w żądaniu, udzielać informacji koniecznych do wykazania zgodności usługi z wymaganiami dostępności, w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej;
  8. współpracować z Prezesem Zarządu PFRON lub właściwym organem nadzoru rynku w zakresie działań naprawczych podejmowanych w celu zapewnienia zgodności usługi z wymaganiami dostępności.