Wyłącznik tachografu i emulator ADBLUE

29.09.2020.

W dniu 28.09.2020 r. w miejscowości Chyżne na drodze krajowej nr 7 małopolscy inspektorzy zatrzymali do kontroli ciągnik siodłowy wraz z naczepą, którym przewoźnik turecki wykonywał międzynarodowy transport drogowy rzeczy przewożąc 22 tony towaru z Polski do Turcji.

W trakcie czynności kontrolnych stwierdzono, że do tachografu podłączone zostało niedozwolone urządzenie służące do fałszowania czasu pracy (wyłącznik tachografu). W przedmiotowym przypadku nadajnik ruchu został przerobiony na potrzeby zatrzymywania jego pracy i mógł być sterowny zdalnie pilotem.

Dodatkowo, do instalacji tachografu dołączony został wyłącznik mechaniczny do odłączania drugiego sygnału prędkości IMS również sterowany zdalnie pilotem. Powyższa przeróbka pozwalała na dowolne wyłączanie pracy nadajnika bez generowania przez tachograf jakichkolwiek błędów i rejestrowania odpoczynku kierowcy zamiast jazdy.

Pojazd i tachograf doprowadzono do stanu fabrycznego w serwisie tachografów, a przewoźnik pokrył koszty naprawy. Ponadto zapłacił kaucję 11000 zł na poczet przyszłej kary. Pojazd usunięto na parking strzeżony.

Ponadto, tego samego dnia zatrzymano pojazd przewoźnika polskiego, którym wykonywany był przejazd na trasie Serbia – Polska. W pojeździe stwierdzono manipulację w układzie oczyszczania spalin(SCR), do szyny CAN dołączony został emulator Adblue, co skutkowało tym, że samochód emitował do atmosfery nieoczyszczone spaliny, zawierające zwiększoną ilość szkodliwych substancji.

Zatrzymano dowód rejestracyjny pojazdu oraz wydano zakaz dalszej jazdy.